Q in Slovenië - Weekendeditie deel I

03-08-2017 12:53

De lustrumreis in Slovenië verliep (zoals je al in een eerlijk blogstukje hebt kunnen lezen) heel goed en gelukkig was op donderdagochtend de reis nog lang niet voorbij! Wel werd het tijd om weer naar een andere plek te gaan en wel naar de mooie stad Ljubljana! Dit betekende dat we met z’n 20’en ons mooie uitzicht over de zee moesten omruilen voor een drukke stad en 13 Quenouillers extra, maar dat deden we natuurlijk met liefde :). Het inleveren van de auto’s was nogal een gedoe, want we wisten eigenlijk niet zo goed waar we met de auto’s naartoe moesten, maar gelukkig liep het allemaal goed af en kwamen we terecht bij ons super coole hostel, wat vroeger een gevangenis was. Je sliep met een paar mensen in een klein hokje met tralies ervoor! Maar dat het zo klein was maakte het juist zo gezellig.

Zo in de middag druppelde iedereen een beetje binnen en dat was de tijd voor sommigen om uit te rusten van de reis tot nu toe, maar er was natuurlijk ook tijd om de stad in te gaan en met een groepje te eten. Na het eten was het tijd voor de Qrrroegentocht die georganiseerd werd door Yasmilla en Lara. We hebben een paar hele leuke barren gezien en kwamen uiteindelijk aan in een bar waar we de Summer University van Slovenië tegenkwamen. Het was nog vroeg met nog maar iets van 60 mensen, wat betekende dat de bar voor ¾ gevuld was met AEGEE’ers en dat was wel gaaf om te beseffen. Terwijl Yasmilla iedereen nieuwe dancemoves leerde kwamen ook Marike, Merel en Hanke de bar binnen en toen was de groep compleet. We hebben nog gefeest tot in de vroege uurtjes :).

De volgende ochtend kwamen we elkaar massaal tegen bij het ontbijt en konden we gezellig kletsen. Het plan van de dag was dat na het ontbijt er een stadswandeling zou zijn (georganiseerd door Anne-Fleur, Fleur en Anke), maar het weer hield het een beetje tegen. Hierdoor konden we nog even chillen in het hostel en uitrusten. Het weer werd niet beter, waardoor we maar begonnen met de lunch :P in een heel gezellig restaurantje. Uiteindelijk was de regen verdwenen en scheen de zon en konden we ’s middags lekker van de stadswandeling genieten. Ljubljana is een hele leuke stad, met aan de ene kant hele mooie gebouwen in het centrum en een rivier met gezellige terrasjes ernaast, en aan de andere kant – wat meer buiten het centrum – is het een stad waar je je als kunstenaar helemaal kunt laten gaan op de gevels van gebouwen en op plekken waar niets staat. Er staan hele grappige dingen op sommige muren geschilderd.

Na de stadswandeling was er van vrijdagmiddag tot aan zaterdagmiddag geen programma en kon iedereen het lekker zelf invullen. Voor mij persoonlijk was vrijdag de dag waarop ik wat rustiger aan deed om wat bij te komen van de vorige dagen, hoewel ik ’s avonds met Davida, Anne-Fleur en Liza nog lekkere cocktails heb gedronken op het terras van het hostel. Andere Quenouillers gingen toen wat drinken in de stad of zijn naar een enge thriller geweest op de top van de heuvel. Sommigen vonden het zo eng dat ze terug zijn gegaan naar het hostel en gezellig wat met ons zijn gaan drinken.

Op zaterdag hadden we ook veel vrije tijd en ben ik onder andere met heel wat Quenouillers lekker ijs gaan eten (wat we overigens elke dag dat weekend gedaan hebben), hebben we een Escape Room gedaan, hebben we gewandeld in een park en heb ik voor het eerst in mijn leven een kledingstuk gekocht in een tweedehandswinkel. Ook deze dag was super gezellig met iedereen.

Na de escaperoom was het haasten naar het hotel, want om 19:00 gingen we naar een mooi restaurant voor ons Lustrumdiner, georganiseerd door Renske, Sylva, Mariska en Mirte. Wat jullie nog niet wisten, is dat er inmiddels al een paar dagen Quenouillers in kamers van andere Quenouillers waren om almanaQQen in de juiste koffer te stoppen. Deze almanaQ is gemaakt door Tweline, Anke en Davida en is een almanaQ ter ere van ons 20-jarige bestaan. De eerste kwam uit toen we 10 jaar waren. Iedereen had haar almanaQ meegenomen naar het diner en de één (vooral ik) vond het nog spannender dan de ander. Na het voorgerecht mochten we hem eindelijk openmaken en ik ben er zo blij mee! Hij is echt super mooi en een goede manier om terug te kunnen kijken op 20 jaar Dispuut Quenouille.

Na het eten was het tijd voor feest bij die ene bar waar we twee dagen geleden ook waren. Net op het moment dat we lekker stonden te dansen met z’n allen, kwamen er vijf Britse mannen in de bar en die werden heel erg gelukkig van onze vrolijkheid en dansten en Qletsten gezellig de hele avond met ons mee. Wat later op de avond kwamen we erachter dat er nog wat geld over was van de begroting, waardoor we heel veel cocktails en ProseQQo konden drinken en iedereen ging helemaal loesoe. Het was heel erg leuk en een hele mooi afsluiter van een topweekend en een topvakantie!